dinsdag 13 maart 2007

MacBook vs iMac vs Mac mini vs MacPro vs MacBookPro

Mijn god.....Wat een hoop geneuzel kom je toch op de diverse Apple fora tegen! Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima dat er steeds meer mensen een Mac gebruiken. Maar de manier waarop...zelfs Maccers van het eerste uur weten het niet. "Ik wil wel een MacBook (Pro) maar ja die is veeel duurder dan een iMac, kan dat wel goed gaan, ik wil ook gamen op dat ding" en zelfs de vraag of er Windhoos Fiasco, Hasta La Vista, XP Service Pack 345 op gedraaid kan worden. Verdiepen mensen zich niet meer in dat soort prijzige aankopen? Of zijn we in deze maatschappij nu al zover dat het gewoon maar gekocht word en dan zien we wel? Dan kan je er natuurlijk op gaan zitten wachten dat dezelfde mensen na aankoop van een MacBook gaan zitten klagen dat het gamen niet lekker draait op een kleiner scherm en een kleinere videokaart. Nog ff en de vragen over virussen, spyware en andere microschoft gerelateerde troep komen op de Applefora weer voorbij. Terwijl het allemaal zo makkelijk kan zijn. Je koopt een Mac voor OSX dat er eventueel Windows op kan is voor sommige mensen een uitkomst die specifieke software gebruiken die niet verkrijgbaar is op het Mac platform. Vroegah deden "we" dat met Virtual PC, klaar. Neeeee, tegenwoordig is de stelling: het kan dus het mot, en als het niet goed werkt (?!?) dan is het de schuld van Apple!

Ook het uitbrengen van iTunes (voor PC) brengt fijne vragen met zich mee. Oh het is van Apple dus de mensen met een Mac zullen wel weten hoe ik het een en ander moet configureren..Flikker op met je PC meuk! Ga dat lekker zelf opzoeken of doe eens een onvervalste !mick (voor niet irc leden: !mick=RTFM=Read The Fucking Manual). Ik ben best bereid om mijn "expertise" over bepaalde (Mac) gebieden te delen maar een beetje zelfredzaamheid mag toch wel gevraagd worden?? Misschien klink ik nu als een ouwe lul maar vroegah in het pre-internet tijdperk (of tijdens de 56k modem Era) moest je het ook allemaal zelf uitvinden. Autodidact noemen we dat.....

Ik heb het gehad met die zgn switchers want het zijn helemaal geen switchers. De hardware van Apple ziet er gewoon goed uit, je wordt gezien met een MacBook of een MacBookPro maar de eerste debeste die mij zijn/haar MB of MBP laat zien en opstart in Windhoos krijgt gelijk de wind van voren en een sticker die ik standaard bij me heb. "Windows Nee, MacOSX Ja"

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoooo wacht even Mick... je moet het bekijken vanuit het oogpunt van de Switcher.
Die heeft jaren op een PC gewerkt met Windows. In 9 van de 10 gevallen is het iemand die denkt dat er op iedere computer Windows staat en dat er zonder Windows totaal niks te computeren valt. Dat is de schuld van ons Bill die al vanaf de jaren 80 ermee bezig is geweest om monopolie te krijgen met zijn Windows. En dat is 'm verdomd goed gelukt. Apple kan pas opboksen tegen Bill sinds de iMac en de iPod.
Mondjesmaat begint Apple dus meer naamsbekendheid te krijgen en zien mensen die mooie Apple computers staan. Maar OSX? Wa's da? Terwijl OSX juist de reden is waarom men Windows links moet laten liggen. Tuurlijk, de machines van Apple zien er slick uit maar dat is niet belangrijk. OSX is belangrijk!
Maar Apple is veel mer bezig om de naam Apple te promoten en niet hun OS. Dus als mensen opeens zo'n sjieke winkel van Apple binnenstormen en dat mooie spul zien draaien vragen ze zich natuurlijk wel af waar Windows nu eigenlijk draait. Ik heb het nu wel over de persoon die echt vrij weinig van computers weet.
Dat Apple nu ook iTunes voor Windows heeft is een slimme zet van ze. Want iTunes is top-software. De interface is exact hetzelfde op de PC als op de Mac. Als je dus helemaal weg bent van iTunes dan moet je maar eens komen kijken naar OSX. Maar ja, als Windows niet lekker is dan is iTunes het ook niet... logisch. Ik kan me goed voorstellen dat mensen op een Apple forum vragen stellen over iTunes. Logisch, want het is van Apple. Maar ja, soms dan is het niet meteen duidelijk of iTunes of Windows de boosdoener is.
Apple gebruikers van het eerste uur, de freaks die moeten vooral voorlichten. En niet op een afwijzende toon over Windows praten. Dat is niet nodig, Windows zorgt er zelf wel voor dat mensen het links laten liggen.

MacMickey zei

Ik vind het ook een goede zet van Apple daar niet van. Ik word alleen een beetje heel erg moe van het feit dat men niet verder kijkt en/of eerst zelf eens op onderzoek uitgaat en er maar vanuit gaat dat Mac gebruikers alles weten over soft- en hardware die van Apple is, ongeacht het besturingssysteem. Ook mensen die dus "eisen" gaan stellen aan soft- en hardware die onredelijk zijn. Ik ga toch ook niet zeggen dat Playstation troep is omdat mijn Xbox spellen er niet op kunnen?? Ik bedoel maar....;-)

Anoniem zei

Cancel or allow...?

Het niet-lezen van handleidingen en vervolgens boos worden dat het niet zo werkt als je had gedacht dat het zou moeten werken is een all-time-error. Ook het met tegenzin wennen aan 'alternatieve werkwijzen' is een vast gedragspatroon. Voorbeeld: BMW motorfietsen hebben een ander soort richtingaanwijzer dan alle andere, Namelijk links voor links en rechts voor rechts. En hij gaat na zoveel meter rijden vanzelf uit. Iedereen vindt dat ongelofelijk onhandig, want elke Jap heeft een wipschakelaartje. Zo niet de BMW-rijders... Want iedereen die langer dan twee weken dit systeem gebruikt ziet het voordeel.
Nog een? Iedere Nokia-gebruiker vindt een Ericsson telefoon onbruikbaar vanwege de onhandige menustructuur. En ja hoor, iedere Ericsson-gebruiker vindt Nokia een onding. Vanwege het menu.

Om onduidelijke redenen vinden mensen dat alles bediend moet worden zoals ze het gewend zijn. En als ze het apparaat ik kwestie niet kennen moet het lijken op iets dat ze gewend zijn. Daarom kun je op een DVD-speler ook doorspoelen >> en terugspoelen <<.

Sannie zei

oww jah... windhoos op een mac... toen ik voor het eerst een filmpje zag van windhoos op een Mac.. ppfff dat klopt gewoon NIET!!! Kan het niet uitleggen... maar een mac = een mac en daar hoort gewoon geen windhoos op te draaien. Das hetzelfde als iemand die is opgegroeid met een mac (moi dus) achter een pc zetten. Kan je 1 ding vertellen.. das een regelrechte ramp. Dan popt er weer een venster omhoog die je compleet niet moet hebben (toetscombinatie)
Mijn vriend heeft er even aangedacht om het te testen op mijn iMac... maar die heeft toch maar besloten om dat niet te doen :D

Vind het wel goed dat mensen nu meer gaan overstappen... werken op een mac is veel gebruiksvriendelijker dan een pc en is stabieler. Als je iemand achter een mac hoort vloeken.. dan weet je 1 ding zeker... dan is er echt iets niet goed, want een Mac doet gewoon wat ie moet doen. Een PC gebruiker weet ondertussen dat het nu eenmaal niet altijd werkt zoals het zou moeten werken.

En het overstappen van windhoos naar OSX... tja... bedenk eens hoe het was toen wij overstapte van OS9 naar OSX. D'r gaat een wereld voor je open :D

Anoniem zei

iTunes is een product die zonder meer op een PC moet kunnen werken om commerciële redenen! Mocht het enkel op een Mac systeem werken dan zouden de muziekfabrikanten en Apple zelf er geen winst uit boeken. Windows is nog altijd HET meest gebruikte OS ter wereld,..en die potentiële markt kan zelfs het ijdele Apple niet ontzien.

Op zich zou ik iTunes zelf geen reden noemen om gebruikers te lokken en hen OSX aan te bieden. Kun je net zozeer stellen dan gebruikers van MS Office voor Mac gelokt worden om op Windows te gaan werken.

De grote kracht van OSX is zijn eenvoud. Het is meer to the point dan andere systemen zoals Windows en Linux-distro's. Is Windows dan slecht? Nee,..anders zou het nooit het meest gebruikte OS zijn.

Het feit van Windows op je mac installeren is een vrije keuze. Ikzelf zou het nooit doen,..want ik heb geen Mac gekocht om er Windows op te gebruiken,...

Anoniem zei

"wat een gezanik kom ik toch ook altijd op tegen op internet" ..hear who's talking?! Nee, dan die die-hard apple users die vinden dat windhoos / PC voor domme mensen is en dat die mensen zeikers zijn met hun domme vragen en geklaag. Wat een getrut zeg. Heiligschennis omdat windhoos op de mac draait?! Ik dacht dat inmiddels de meeste mac gebruikers al 'genoodzaakt' waren om Microsoft Office te gaan gebruiken.... om diezelfde 'noodzaak' die Bill heeft gecreerd moeten mensen nu ook eenmaal windows kunnen draaien ja. Daarom. Een spel wordt nog niet altijd ook voer mac gemaakt. Zoals de gansche planeet nog windows en MS office gebruikt en MS zorgt dat compatibility er niet komt willen mensen windhoos draaien ja. Is dat nu echt zo erg?
hmm over domme software gesproken, OSX rules, maar als je iTunes goede software vind, dat vind ik pas dom.

MacMickey zei

Bovenstaande reactie kwam binnen (Anonieme Lafaard van KMAC?). Aangezien ik niet aan censuur doe..hopla. Dat MS er een monopoly ophoudt kwa compabiliteit etc is wel duidelijk anders zouden ze niet zo'n enorme boete van de Europese Unie gekregen hebben. Dat MS slim is gewwest om Windows in licentie op PC dozen te zetten dat kan je bevestigen. Ik weet wel dat de de software van Apple heel goed draait omdat ze nl zelf ook de hardware maken. MS ook...XBox 360 drrait op...klllllopt Apple's oude PowerPCchips. iTunes doet precies war het voor bedoeld is of wil jij beweren dat WindowsMediaPlayer beter is? Over dom gesproken...

Anoniem zei

nou meteen een lafaard als je anoniem reageert. Sorry, hoor - no offense. Ik heb noch een homapagine, noch een google/blogger account. Om toch nog even antwoord te geven op je vraag: ik gebruik geen mediaplayer, nee. Dat vind ik ook slechte software, wellicht slechter dan iTunes.
Ik gebruik voornamelijk linux (ook voor muziek afspelen/ipod beheren etc) vandaar. Zelfs om mn mac... :)

MacMickey zei

De Anonieme Lafaard van KMAC stond ook tussen haakjes hé, kleine inside joke. Als ik het echt laf had gevonden had ik je eerste reactie al niet gepubliceerd natuurlijk. Beetje discussie kan geen kwaad ;-) Ik vind iTunes ook geen briljant stukje software maar zeer zeker geschikt voor het plug and play idee. Het idee erachter en de meeste software van Apple is dat de computer div. soorten bestanden voor de gebruiker beheert. Ipv dat de gebruiker zelf weer allerlei root directory's moet gaan bijhouden. Linux? Tja het werkt goed zegt men maar niet aan mij besteedt juist vanwege het ontbreken van een GUI etc. Het valt wel in de categoriën goede besturingssystemen. maar ver mij net een stappie tever.

Anoniem zei

'The PC wars are over. Microsoft won. Period'. Een uitspraak van Steve Jobs zelf van een aantal jaren geleden.
Windows en OSX zijn beide besturingssystemen. Beiden worden ze gebruikt om een computer aan te sturen. Beiden hebben ze voordelen en nadelen. De consument mag kiezen welk systeem ze willen gebruiken.

Nu is er iets raars aan de hand met het woord 'kiezen'. De overgrote meerderheid van computergebruikers gebruikt Windows omdat dit op haast iedere computer zit bijgeleverd. Bill Gates heeft dit echt heel goed voor elkaar gekregen. Mensen weten niet beter of ze gebruiken Windows.
Apple timmert ook al langer aan de weg. Al vanaf de 70er jaren om precies te zijn. Apple maakte hun eigen besturingssysteem maar kreeg het niet voor elkaar om dit systeem zo bekend te maken bij het grote publiek als Microsoft dit deed. Apple richtte zich op een 'niche market' en wel de grafische industrie. Daar heeft Apple alsnog een monopoliepositie. Ik denk dat meer als 95% van de grafische bedrijven draaien op hardware en software van Apple.
De gewone consument is pas met Apple in aanraking gekomen met de introductie van de iPod. Daarvoor al een beetje met de iMac maar de bekendheid van het merk Apple is als een raket omhoog gegaan met de introductie van de iPod.

Ik werk als verkoopmedewerker bij een Apple Reseller. 9 van de 10 mensen die interesse tonen in een Mac zijn Windowsgebruikers die hun systeem spuugzat zijn en zoeken naar een stabieler systeem. Dat vinden ze dan in OSX. Vaak hebben ze een kennis die een Mac heeft en erbij zweert. En ja, dan ga je toch maar even kijken in die winkel met dat mooie interieur.
Ik sta volledig achter het product dat ik verkoop. Ik ga niet werken bij de MediMarkt of bij de Dixons omdat ik hun producten niet durf aanbevelen bij de klanten terwijl ik weet dat verreweg de meeste mensen beter uit zouden zijn met een Mac. En dat is zo want ik zie heel veel van die mensen later terug in de winkel en dan doen ze verhaal over die geweldige machine en vertellen ze honderduit over de dingen die ze ermee hebben gedaan die ze op de PC niet konden doen.
Tegelijkertijd ben ik ook zeer kritisch tegenover Apple en haar producten. Ik verkoop lang niet aan iedereen een Mac omdat er ook genoeg mensen zi jn die beter uit zijn met een PC. Het zijn beiden besturingssystemen met beiden hun sterke en zwakke kanten.
Je gaat na wat iemand met zijn computer wil doen en daarna breng je een advies uit.